Najczęstsze błędy zespołu SOC – jak ich unikać? Poradnik
Najczęstsze błędy zespołu SOC – jak ich unikać?
Aby praca Centrum Operacji Bezpieczeństwa (SOC – Security Operations Center) była skuteczna, wymaga podjęcia pewnych kroków. Aspekty te bazują na ciągłym doskonaleniu umiejętności zespołu, ale też i na innych kwestiach, dzięki którym w SOC możemy uniknąć popełnienia popularnych błędów. Większość zagadnień dotyczy wszystkich linii SOC, czyli pracowników działających na L1, L2 i L3. W każdym SOCu kwestia wygląda inaczej, tutaj troszeczkę upraszczamy i traktujemy L1 jako wykrywanie, L2 jako reagowanie, a L3 jako analizę śledczą.
Brak aktualizacji wiedzy technicznej
Pierwszą kwestią na którą warto zwrócić uwagę jest brak aktualizacji wiedzy. Szybki rozwój technologii i nowych zagrożeń wymaga od pracowników SOC stałego poszerzania swojej wiedzy i ciągłego rozwoju. Brak śledzenia nowości w branży cyberbezpieczeństwa może prowadzić do nieadekwatnej reakcji na incydenty (L2), a także zmniejszeniu skuteczności ich wykrywania.
Niewłaściwe poleganie na automatyzacji
Następnym błędem jest tylko i wyłącznie poleganie na automatyzacji bez żadnego nadzoru. Choć automatyzacja jest potężnym narzędziem w SOC, to ślepe poleganie na niej bez ludzkiego nadzoru może prowadzić do przeoczeń. Konieczne jest zrozumienie działania automatycznych systemów i weryfikacja ich wyników przez osoby działające na poszczególnych liniach. Człowiek będzie w stanie skuteczniej wykryć tzw. False Positivy, ale także dopasować działanie oprogramowania do lepszego wykrywania zdarzeń.
Brak efektywnej komunikacji w zespole
Kolejnym aspektem jest niewystarczająca komunikacja. Efektywna współpraca w zespole SOC wymaga otwartej komunikacji między analitykami różnych poziomów. Brak wymiany informacji i brak możliwości zadawania pytań może spowodować powielanie pracy lub niespójne podejście do incydentów. Dodatkowo warto, aby nawet od czasu do czasu analitycy z wyższych warstw dzielili się swoją wiedzą z operatorami niższych poziomów. Często też forma przekazywania informacji o zgłoszeniach zawodzi, gdzie dajmy na to zespół L1 coś wykrył i chce to przekazać do L2 lub L3 do dalszej inwestygacji. Jeśli takie zgłoszenie jest błędnie opisane lub niekonkretnie wytłumaczone to specjaliści z L2 czy L3 mogą mieć trudności z realizacją danego zadania.
Ignorowanie kontekstu biznesowego
Jednym z elementów na który także musimy zwrócić uwagę to ignorowanie kontekstu biznesowego. Analitycy SOC muszą rozumieć cele i priorytety biznesowe organizacji, aby właściwie ocenić ryzyko i priorytetyzować incydenty. Ignorowanie tego kontekstu może prowadzić do niewłaściwego reagowania na zagrożenia, np w postaci klasyfikowania incydentów jako nieistotne (np. poziom niski) lub zbyt istotne (np. poziom krytyczny).
Zaniedbanie dokumentacji incydentów
Mimo tego, że praca w SOC to mocno techniczna praca dla operatorów, to jednak jest pewien aspekt, który czasami spędza sen z powiek. W żargonie służb mówi się na to “Biała taktyka”, czyli chodzi o dokumentację. Systematyczne dokumentowanie przebiegu incydentów oraz procedur działania pozwala na pełną transparentność procesów. Umożliwia to także nowym osobom lepsze wdrażanie się, ponieważ mogą bazować na historii reagowań na poszczególne incydenty. Dodatkowo, zespół może na bieżąco wyciągać wnioski z popełnionych błędów, co jest kluczowe dla ciągłego doskonalenia się zespołu. Brak takiej praktyki znacznie utrudnia uniknięcie powtarzania tych samych błędów.
Podsumowanie
Praca w SOC wymaga stałej czujności, aktualizacji wiedzy i pracy zespołowej. Unikanie wymienionych powyżej błędów jest niezbędne do skutecznej ochrony organizacji przed cyberzagrożeniami. Dzięki odpowiednim procesom, regularnym szkoleniom i efektywnej komunikacji, zespół SOC może szybko reagować na incydenty, minimalizując ryzyko i potencjalne szkody.
Autor: Maciej Cieśla
Head of Cybersecurity, HackerU Polska